VP_VP_ALL_1920x455_1805_Woman_Grandchild_Knitting.jpg

Strikk uten ubehag!

Strikking er populært som aldri før. Men langvarig og ensidig belastning på håndleddene og fingrene kan føre til ubehag.

Strikking skal være en avslappende fornøyelse som gir deg ro i en hektisk hverdag. Men langvarig og ensidig belastning på håndleddene og fingrene kan føre til ubehag i ledd.

Så enkelt kan du unngå dårlige vaner som fører til plager!


Sørg for god lys når du strikker
! Hvis det er vanskelig å se, anstrenger man hele kroppen i forsøk på å se maskene.

Velg en god strikkestol! Feil stol og sittestilling resulterer raskt i vonde skuldre, vond rygg, slitne armer og stiv nakke! Sørg for at stolen har en passelig høyde slik at ryggen får god støtte. I tillegg, kan en lav stolrygg være lurt for å unngå bøy i nakken.

Pass på kroppsstillingen Slapp av når du sitter og bruk hendene så uanstrengt som mulig. Unngå å trekke skuldrene opp, dette kan resultere i spenninger i nakken. Løft hodet vekk fra strikketøyet innimellom for å endre sittestilling. 

Legg merke til arbeidsteknikk! Hvordan holder du pinnene? Håndstillingen er viktig. Det kan være anstrengende for musklene hvis du overdriver bevegelsene når du strikker. Kjenn etter hvor mye kraft du bruker når du holder pinnene. Ikke hold unødvendig hardt fast på pinnene.

Tungt strikketøy? Man bruker krefter på å holde pinnene oppe og det kan føre til stor belastning når strikketøyet blir tungt. Vurder å bruke en rundpinne slik at strikketøyet kan hvile i kabelen i stedet for på pinnene.

Ta pauser! Det er viktig å ta en pause fra strikkearbeidet, da gjentakende bevegelsene kan være anstrengende. Hyppige pauser er viktig for å få variasjon og forandring i bevegelsesmønsteret. Ta pause hvert 15. min og rist litt på hender og armer. Stressballer, spesielt de med butte pigger, løser opp stive muskler, stimulerer blodsirkulasjonen og gir en effektiv trening av fingre, hender og håndledd. Bevegelse bedrer ernæringen til brusken og styrker leddene.

VitaePro inneholder ingredienser med dokumentert effekt på flere funksjoner i kroppen:


LEDD: Boswellia serrata bidrar til å holde leddene komfortable.

MUSKLER: VitaePro inneholder vitamin D som bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

REDUSERER TRETTHET: VitaePro inneholder vitamin B12 og C som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

IMMUNSYSTEM: VitaePro inneholder selen samt vitamin B12, C og D som bidrar til immunsystemets normale funksjon.

BESKYTTER CELLENE: VitaePro inneholder antioksidantene selen og vitamin C og E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

HJERTE: VitaePro inneholder omega 3-fettsyrene DHA og EPA som bidrar til hjertets normale funksjon. Dokumentert effekt på hjertets normale funksjon ved 250 mg DHA og EPA (2 kapsler/døgn).