VP_VP_ALL_1920x455_1805_Woman_Running_Field_Summer.jpg

Hvilket underlag er hardest å løpe på?

Noe av det beste med løping er at du kan løpe hvor som helst og på nesten all slags underlag. Alt du trenger er gode sko og treningstøy. Men noen underlag er mer skånsomme å løpe på enn andre.

Hva som er det beste underlaget å løpe på vil nok variere fra løper til løper, men for å unngå overbelastning og skader, bør du variere typen underlag du gjennomfører løpetreningen på, og unngå underlagene som er hardest.

Underlaget viktig å tenke på

Hver gang foten treffer bakken, må kroppen tåle et hardt støt opp gjennom føtter, ben, hofter og rygg, faktisk opptil fire ganger din egen kroppsvekt. For en løper på 80 kilo tilsvarer det 320 kilos trykk per løpeskritt, eller ufattelige 2560 tonn på en ti kilometer lang løpetur. I tillegg gjør den jevne asfalten at du treffer bakken på samme måte for hvert skritt. Det betyr at slitasjen på bena blir ensidig, og at risikoen for belastningsskader stiger kraftig.

Kroppen har innebygde støtdempere

Heldigvis er kroppen vår utstyrt med støtdempere som beskytter leddene mot slitasje. Alle leddflater i skjelettet er kledd med brusk. Brusken er et lag med «fiberarmert gel» som ligger som et belegg på noen millimeter over lårbensknokene og skinnebensplatået og bak kneskålen, omgitt av et nett av mikroskopiske kollagenfibrer. Kombinasjonen av fibrenes strekkfasthet og det høye vanninnholdet gjør at brusk tåler trykket godt.

Den viktigste funksjonen til brusk i leddene er å være støt-absorberende, fordele vektbelastningen på leddflatene slik at slitasjen blir så liten som mulig, og bevegelsen i leddet blir myk og glatt. Brusken inneholder heller ikke nerver og belastning av et friskt ledd er derfor smertefri. Skades eller slites brusken, kan smerter oppstå fordi trykket overføres til underliggende ben, eller bruskskaden gjør at nerveførende leddhinner blir irritert.

Hvilket underlag er hardest?

Asfalt er faktisk ikke det hardeste underlaget du kan utsette føttene og bena for når du løper. Kommer du inn på fortauet, får du kraftigere støt opp gjennom kroppen, fordi betongheller er langt hardere enn asfalt. Bytter du ut asfalten med andre underlag, reduserer og flytter du belastningen når du løper, og dermed blir også faren for å pådra seg skader mindre.

Myk skogbunn halverer for eksempel slaget opp gjennom kroppen, samtidig som underlaget gir mer variert løping, sterkere løpemuskulatur og bedre balanse. Også stabiliteten i ankler, knær, hofter og mage blir bedre. Dermed blir du sterkere, og det i seg selv reduserer skaderisikoen.

Det er en direkte sammenheng mellom hardheten på underlaget og risikoen for skader. Jo hardere underlaget er, desto flere kilo støt må føtter, ben, hofter og rygg tåle.

Tilskudd til kosten

VitaePro Plus inneholder vitamin C som bidrar til normal kollagendannelse som har betydning for bruskens normale funksjon. 

VitaePro Plus inneholder ingredienser som er bra for flere funksjoner i kroppen. I tillegg til antioksidantene selen, vitamin C, E og astaxanthin, inneholder VitaePro Plus også vitamin B12 og D, omega 3-fettsyrer, zeaxanthin og lutein.

Ta vare på brusken i leddene dine – kjøp VitaePro Plus i dag!

VitaePro Plus inneholder ingredienser med dokumentert effekt på flere funksjoner i kroppen:

 

MUSKLER: VitaePro Plus inneholder vitamin D som bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

BRUSK: VitaePro Plus inneholder vitamin C som bidrar til normal kollagendannelse som har betydning for bruskens normale funksjon.

IMMUNSYSTEM: VitaePro Plus inneholder selen samt vitamin B12, C og D som bidrar til immunsystemets normale funksjon.

HJERTE: VitaePro Plus inneholder omega 3-fettsyrene DHA og EPA som bidrar til hjertets normale funksjon. Dokumentert effekt på hjertets normale funksjon ved 250 mg DHA og EPA (2 kapsler/døgn).

REDUSERER TRETTHET: VitaePro Plus inneholder vitamin B12 og C som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

BESKYTTER CELLENE: VitaePro Plus inneholder antioksidantene selen og vitamin C og E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.